Eten,  Organiseren,  Planner,  Tips

20 snelle organisatie tips voor een gezellig eindejaarsfeest

Het is weer zo ver. Elk magazine en reclameboekje staat vol beelden van gezellige kerstfeesten, mooi versierde bomen, kunstige recepten, … Prachtige beelden die ons doen verlangen naar gezellige familiefeesten.

Maar man, wat kan het toch stresserend zijn om zo’n feest te organiseren. Plaats maken om genoeg mensen te kunnen zetten, nieuwe recepten proberen, een keuken die op ontploffen staat, een opkuis op ‘U’ tegen te zeggen, … Vaak is het voor de gastvrouw en gastheer vooral heel druk en intensief in plaats van gezellig. 
En in de plaats van dan ‘s avonds bevredigd en ontspannen in de zetel te ploffen, heb je het gevoel dat je er niet helemaal bij was. 20-snelle-organisatie-tips-voor-een-gezellig-eindejaarsfeest

Gelukkig zijn er een heleboel handige tips & trucs die je het leven veel gemakkelijker kunnen maken. Laat me je vandaag helpen door je 20 tips te geven die jou de kans zullen geven met minder stress en meer plezier een kerst- of nieuwjaarsfeest te organiseren.
Laat je me ook weten welke tips je zeker zal gebruiken? 

1. Vul tijdens de voorbereidingen een afwasbak met afwaswater: was potten & keukengerief direct af na gebruik.
2. Laat je afwasmachine nog eens draaien en maak hem leeg voor het feest. Zo kunnen vuile borden van de tafel direct in de afwasmachine & ben je al aan het ‘afwassen’ tijdens het dessert. 
3. Kies een dessert dat je een dag op voorhand kan maken. Ik ben een grote fan van roomijs 😉
kerstfeest-organiseren-dessert
4. Wijs een fotograaf of twee aan. Vraag hen van iedereen, de cadeaus en het eten foto’s te trekken. Zo hoef jij daar niet aan te denken.
5. Kies gerechten met dezelfde ingrediënten: bij voorbeeld witloof als groente bij het hoofdgerecht en de buitenste blaadjes met garnaaltjes als aperitief. Zo beperk je de boodschappenlijst en ongebruikte restjes.
6. Hou de tafelversiering beperkt: er moet nog voldoende plaats over zijn voor je schotels. Hou de tafelversiering ook laag zodat het de gesprekken niet stoort.
kerstfeest-organiseren-tafel
7. Speel een spel zoals Pictionary: iedereen kan meedoen en je hebt niet het gevoel dat je de gesprekken op gang moet houden.
8. Plak verlengkabels vast aan de grond zodat mensen er niet over struikelen.
9. Kies voor een aparte kindertafel. Zo hebben ze meer plezier en kunnen ze sneller van tafel.
10. Serveer het eten van de kinderen apart (= vòòr de volwassenen). Zo hoeven de ouders niet op 2 plaatsten tegelijk te zijn.
11. Overdrijf niet. Mensen komen voor de gezelligheid, niet voor een moeilijke 8 gangen menu waarbij ze jou niet zien.
12. Ook soep en sorbet zijn gemakkelijk op voorhand te maken, maar maken je menu heel speciaal.

kerstfeest-organiseren-soep13. Kook gerechten die je kent & waar je zeker van bent. Ook gerechten als gourmet & fondue zijn handig omdat al het werk op voorhand gebeurt.  
14. Verdeel je boodschappenlijst in 3: wat heb je al in je voorraadkast staan, wat kan je ruim van te voren kopen en welke producten zal je zo laat mogelijk vers moeten halen. Zo vermijd je 1 grote, overweldigende winkelbeurt waarbij je gegarandeerd iets vergeet. 
15. Zet producten uit je voorraadkast die je nodig zal hebben apart en leg er een blad bij dat deze al gereserveerd zijn.
16. Vraag aan je gasten om je kinderen bezig & uit de keuken te houden terwijl je kookt.
17. Zorg dat je een propere schort voor handen hebt: zo bescherm je je feestkleren en loop je er toch proper bij.
18. Ga voor groenten naar de markt: betere smaak, lagere prijs en een langere houdbaarheid.
kerstfeest-organiseren-groenten
19. Hapjes (zeker warme) kosten verhoudingsgewijs meer tijd dan een gewoon gerecht. Kies dus voor hapjes die je op voorhand kan maken of beperk het aantal hapjes.
20. Wil je toch nieuwe recepten proberen? Organiseer op voorhand een proef etentje. Zo kan je voor een kleiner groepje enkele recepten testen. Dan ben je zekerder van jezelf en zal alles vlotter gaan.

Ik wens je alvast en mega super gezellig feest. Ik hoop dat je er ècht van kan genieten met slechts een minimum aan (gezonde) stress.

Organiseer je zelf geen feest? Stuur deze tips dan door naar je gastheer of gastvrouw. Ze zullen er zeker wat aan hebben. 

Sfeervolle groetjes, 
Sarah

 

One Comment

Leave a Reply to Reinilde Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WhatsApp chat